1. Як навчитися писати краще
Енді радить дві речі, які кардинально поліпшать ваші тексти, немає різниці це електронний лист, робоча презентація або сценарій фільму. Ось перша:
"Коли я читаю щось, відчуття структури відразу дає мені зрозуміти, чи в хороших руках я опинився". Чи є у вас початок, середина і кінець? Чи є логічний розвиток подій? Чи продумали ви це? "Ключовий момент — знати, куди ви рухаєтеся. Якщо ви цього не знаєте, ви не відчуваєте свою тему, ви не можете нічого передбачити. Коли ви знаєте, чим все скінчиться, ви знаєте, що ви пишете. Ця мета може змінитися в міру написання, але вам все одно потрібен цей компас, яким стає фінал. Вам не потрібно знати його в деталях. Коли я писав "Сім", я завжди знав, що у мене буде сім вбивств — сім смертних гріхів. В цьому і була структура. Хороший поліцейський в кінці повинен був стати "гнівом". На цьому кістяку і будувалася моя історія".
А друга порада? Перечитувати і переписувати. Ось що говорить Енді:
"Золоте правило — "писати означати переписувати" — часто ігнорують. Припустимо, ви закінчили текст. Але повернутися до початку і закінчити його знову — ось найважливіша частина процесу. Або, точніше, "закінчувати його знову і знову". Ви повинні переписувати те, що вже переписали".
2. Як дивувати читача
Сюрприз — це спростування очікувань. Щоб дивувати для початку ви повинні знати, чого ваша аудиторія чекає від того типу тексту, який ви пишете. Це стосується будь-чого, від презентації в PowerPoint до творчих есе. Зрозумійте свій "жанр" і те, чого очікує в цьому жанрі аудиторія — і ви зрозумієте, що зробити, щоб цю аудиторію здивувати.
Ось що говорить Енді:
"Створюючи "Сім", ми взяли традиційний фільм про персонажі, які відчайдушно хочуть зловити вбивцю, і аудиторія в таких фільмах чекає катарсису — моменту затримання. Але у нас вбивця здався сам. Ми вкрали цей момент катарсису у аудиторії, викачали із залу все повітря. Тепер і персонажі, і аудиторія втратили рівновагу. І всі думають: я не знаю, що трапиться далі". Ось цей момент шоку.
3. Навчіться писати, як пишуть професіонали
Вам подобається, як слова з'являються на папері? Це викликає у вас усмішку? Вітаю, ви провалились.
"Якщо, коли ви пишете, ви щасливі, вам весело — ви, напевно, робите щось не так. Хороший письменник — перфекціоніст. А це найчастіше означає паршиве, убоге відчуття від того, що ти робиш. Але це добре. Перфекціонізм змушує тебе переписувати текст. Щасливий письменник, ймовірно, недостатньо змушує себе попрацювати".
Думаєте, це безумство якесь? Дослідження показують, що експерти перебільшують негативну сторону справи. Їм доводиться це робити. Якщо ви постійно не шукаєте помилок,, то ви не зможете нічого поліпшити.
Даємо слово Енді:
"Перш ніж ви покажете свій твір комусь ще, запитайте себе: "Чи дійсно це краще, на що я здатний?" Чи достатньо ви жорсткі до себе? Тому що найважливіші моменти, коли ваш сценарій або книгу може побачити агент або видавець, рідкісні, і у вас не буде другого шансу".
4. Правильний метод співпраці
Енді працював з режисером Девідом Фінчером над кількома яскравими фільмами, серед яких "Сім" і "Бійцівський клуб". Чому їх співпраця була такою ефективною? Тому що Фінчер майстерно пригнічує своє его, даючи зворотний зв'язок. Ось що говорить Енді:
"Він слухає. Він реально співпрацює. Він дає неймовірно конкретні зауваження, але не прагне поставити свій штамп на всьому. У нього немає его. Зазвичай, коли отримуєш замітки за проектом, їх автор явно хоче, щоб його голос почули, щоб його его потурали".
Експерт ЦРУ з аналізу поведінки Робін Дрік розповідав мені те ж саме: щоб ефективно взаємодіяти з людьми, придушуйте своє его. Тому коли ви — частина команди, давайте іншим внести свій вклад в тих областях, де вони знають більше вас.
5. Як змусити читачів щось відчути
"Чесність - найважливіший інгредієнт".
Саме тому сценарій "Семи" вдався. Звичайно, Енді не в буквальному сенсі слідував пораді "пиши про те, що знаєш". Він ніколи не був поліцейським і вже тим більше серійним вбивцею. Але сценарій був чесним в тому сенсі, що Енді відчував в той момент до Нью-Йорку саме те, що він зобразив у сценарії.
"Суперечка, яка відбувається між Мілзом (персонаж Бреда Пітта) і Сомерсетом (персонаж Моргана Фрімена) — це та ж суперечка, яку я вів з самим собою, коли жив в Нью-Йорку в кінці 1980-х. Це була суперечка про те, "у що перетворилось це місто". Я наділив Джона Доу своїми власними розчаруваннями — вираженими в гіршій формі з можливих"
Отже, що в підсумку?
Як нам застосувати ці поради в будь-якій професії? Запам'ятайте ці п'ять основних правил:
— Структура дає читачам зрозуміти, що вони в надійних руках. І для цього доводиться писати, переписувати і переписувати.
— Сюрприз виникає, коли ви знаєте очікування аудиторії — і потім перевертаєте їх з ніг на голову.
— Кращі письменники вміють поєднувати гострий перфекціонізм з оптимізмом, спираючись на "маленькі перемоги".
— Співпраця — це вміння придушити своє его. Думайте не про себе, а про те, що зробить кінцевий продукт кращим.
— Викликати у читача реальні почуття може тільки чесність. В історії має бути щось від вас, щоб ці емоції проявилися. І все це стосується не тільки написання текстів.
♥А ти любиш писати тексти? Хочеш перевірити чи зацікавлять вони читачів? Пиши нам у соціальні мережі та пропонуй свої матеріали. Найкращі із них будуть опубліковані у нас на сайті під твоїм ім'ям!♥
Ми в соціальних мережах: ВК ФБ
Читай також:
На замітку: 70 мобільних додатків для подорожей
Те, що варто подивитися: 10 фільмів про мотивацію та кар'єру [1 частина]